معرفی سفیر یا نمایندگی

تازه های علم و فناوری

شماره (1/96)

بسمه تعالی

تازه های علمی و فنآوری جمهوری اسلامی ایران در فروردینماه 1396

آَنچه در این مجموعه می خوانید:

الف) حوزه تجهیزات و یافته های پزشکی و زیست فناوری

2-   ابتکار پژوهشگران کشور در بهبود خواص نانو سوخت ها

3-   موفقیت محققان کشورمان در ساخت پیل سوختی

الف) حوزه تجهیزات و یافته های پزشکی و زیست فناوری

1-  تولید مواد موثره یک داروی ضد سرطان توسط محققان ایرانی

محققان کشور موفق شدند نوعی مواد موثره دارویی ضد سرطان را تولید نمایند. در این طرح که در مقیاس صنعتی صورت پذیرفت سنتز آزمایشگاه، بهینه سازی سنتز در مقیاس بالاتر و تولید نمونه مواد موثره دارویی ضد سرطان انجام شد. طرح مزبور رتبه دوم نوآوری در سی امین جشنواره بین المللی خوارزمی را به خود اختصاص داد. در راستای اجرای این طرح صادرات مواد موثره دارویی ضد سرطان به کشورهای مختلف آغاز گردیده است.[1]

2- درمان آسیب دیدگی پوست با هیدروژل خود ترمیم شونده محققان کشور

پژوهشگران دانشگاه اراک هیدروژل نانوکامپوزیتی تولید کردند که دارای خاصیت خودترمیم‌شوندگی است و در درمان سلول‌های سرطانی و آسیب‌دیدگی‌های بافت‌های نرم بدن از جمله پوست قابل استفاده می باشد. از دیگر مزایای این هیدروژل دارا بودن خواص مطلوب زیستی، مکانیکی و الکتریکی می باشد. این هیدروژل علاوه بر حوزه‌ پزشکی، در زمینه‌های مختلف دیگری نظیر جداسازی گازها و ذخیره‌سازی انرژی کاربرد دارد. نتایج این تحقیق در مجله ACS Applied Materials & Interfaces به چاپ رسیده است.[2]

3- موفقیت محققان کشورمان در بهبود خواص استنت های عروقی

محققان کشورمان موفق به پوشش‌دهی استنت‌های عروقی با استفاده از کلسیم فسفات شدند که سبب بهبود خواص استنت می شود. از جمله مزایای این طرح قابلیت دارورسانی هدفمند، زیست سازگاری بیشتر با بدن، بهبود خواص مکانیکی و کاهش میزان حل شدن رسوبات در محیط کشت قابل استفاده در استنت های عروقی می باشد.[3]

4- ابتکار پژوهشگران در افزایش کارایی غشاهای تصفیه آب با نانو فناوری

پژوهشگران دانشگاه اصفهان با همکاری محققانی از دانشگاه‌های چین و استرالیا موفق به بهبود غشاهای تصفیه آب با استفاده از نانوذرات شدند. از جمله ویژگی های این طرح کاهش میزان تشکیل رسوب و رشد باکتری ها، افزایش عمر غشاء، کاهش هزینه ساخت، افزایش سرعت و تک مرحله‌ای شدن فرایند ساخت می باشند. نتایج این تحقیق در مجله‌ Carbon به چاپ رسیده است.[4]

5- تولید کپسول گیاهی تقویت کننده دستگاه گوارش

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تولید کپسول گیاهی پیپرجین جهت تقویت دستگاه گوارش شدند. این دارو ضمن تسکین دردهای گوارشی، درمان سوءهاضمه و کمک به هضم و متابولیسم مواد غذایی تاثیر بسزایی در کاهش تهوع و ترشحات معده داشته و سبب پاکسازی طبیعی بدن نیز می شود. همچنین به آزادسازی انرژی و جذب سایر مواد مغذی کمک نموده و ضد نفخ نیز است.[5]

6- دستاورد محققان کشورمان در کنترل و حذف آلاینده های مضر هوا

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به کنترل و حذف آلاینده های هوا با استفاده از نوعی کامپوزیت شدند. از جمله مزایای این طرح قابلیت حذف آلاینده ها به میزان بالا، کاهش هزینه ساخت، قابلیت استفاده مجدد از فیلتر و امکان تولید صنعتی آن در مقیاس بالا می باشد. از نتایج این پژوهش می توان در دستگاههای تصفیه هوا، کفپوش خیابانها، پوشش سطح ساختمانها و مبدل اگزوز خروجی خودروها استفاده نمود. [6]

7- ارائه روشی نوین جهت توسعه ژن درمانی بیماریهای خاص در کشور

پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی با تولید نانوذرات کامپوزیتی موفق شدند گامی مؤثر در جهت توسعه‌ روش ژن‌درمانی جهت درمان بیماری‌های خاص بردارند. با استفاده از این روش نیاز به مصرف دارو و لذا اثرات جانبی مصرف دارو کاهش می یابد. حامل‌های مورد استفاده در این روش دارای ویژگی‌های خاصی از قبیل زیست سازگاری، زیست‌تخریب‌پذیری و سمیت کم می باشند. نتایج این پژوهش در مجله‌ Colloids and Surfaces B: Bio interfaces منتشر شده است.[7]

8- ابتکار پژوهشگران در بهبود خواص اسیدهای چرب امگا 3

محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه تربیت مدرس، موفق به ساخت نانوذراتی در مقیاس آزمایشگاهی جهت بهبود خواص و افزایش زمان ماندگاری اسیدهای چرب امگا 3 شدند. از مهمترین مزایای این نانوذرات کاهش میزان اکسایش، تخریب و فساد زودهنگام ترکیبات اسیدهای چرب امگا 3 در بازه زمانی 90 روزه می باشد. نتایج این تحقیق در مجله‌ Food Chemistry منتشر شده است.[8]

9- موفقیت محققان کشورمان در ساخت بافت استخوانی آسیب دیده

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از مواد کامپوزیتی قطعات زیستی برای پیوند بافت استخوانی تولید کردند. مواد مورد استفاده در این قطعات از نوع زیست سازگار می باشد تا ضمن آنکه سازگاری لازم را با سلول‌های طبیعی بدن داشته باشد، از استحکام و تخلخل کافی نیز برخوردار باشد.[9]

10- تولید نانو حسگر هوشمند هشداردهنده فساد گوشت

محققان دانشگاه خوزستان با همکاری دانشگاه پلی تکنیک مونترال کانادا موفق به ساخت نانوحسگری در مقیاس آزمایشگاهی جهت تشخیص فساد گوشت شدند. این نانو حسگر در برابر ترکیبات آزاد شده از گوشت فاسد واکنش نشان داده و تغییر رنگ می‌دهد. از این نانو حسگر می‌توان در سایر بسته‌بندی‌های هوشمند مواد غذایی نیز استفاده کرد. نتایج این پژوهش در مجله‌ Nanoscale  به چاپ رسیده است.[10]

11- ساخت نانو داربست هایی با قابلیت ترمیم بافت های آسیب دیده

محققان دانشگاه تربیت مدرس داربست‌هایی را در فاز آزمایشگاهی عرضه کردند که قادر به کشت طولانی‌مدت سلول‌های بنیادی است و از آن می‌توان در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده استفاده کرد. این داربست ها باعث افزایش توان رشد و بقای سلولی شده و در زمینه‌ سلول درمانی و مهندسی بافت قابل استفاده می باشند. نتایج این تحقیق در مجله‌ Biochemical and Biophysical Research Communications منتشر شده است.[11]

ب ) حوزه صنعت و نرم افزار

1- تولید نانو رنگی جهت کاهش شدت ورود امواج الکترومغناطیسی

محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت رنگ نانویی ضد امواج الکترومغناطیسی برای کاهش شدت ورود امواج الکترومغناطیسی خارجی شدند. با استفاده از این نانو رنگ بر روی سطوح ساختمانی می توان شدت ورود امواج الکترومغناطیسی به منازل را کاهش داد. این نانو رنگ 99 درصد ضد امواج الکترومغناطیس است و توانسته نسبت به نمونه های مشابه خارجی بیشترین کارایی را در دنیا داشته باشد.[12]

2- موفقیت محققان کشورمان در تولید مواد افزودنی صنایع پی وی سی

پژوهشگران کشور موفق به تولید افزودنی‌های پایدار‌کننده حرارتی مورد نیاز در صنعت پی‌وی‌سی شدند. این مواد نقش موثری در بهبود کیفیت و پایداری پی وی سی تولیدی دارد و در ساخت محصولاتی چون در و پنجره‌ها، لوله‌ها و سازه‌ها به کار برده می‌شود. [13]

3- ابتکار پژوهشگران کشور در تولید نانو کامپوزیت های مقاوم

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تولید نانوکامپوزیت‌های مقاوم به ضربه با قابلیت ساخت جلیقه‌های ضدگلوله شدند. این نانو کامپوزیت ها می توانند در ساخت تجهیزات بالستیک نیز مورد استفاده قرار گیرند. از دیگر کاربردهای این نانو کامپوزیت استفاده در بسیاری از اجزای سازه‌ها مانند خودرویی، هوایی و دریایی می باشد.[14]

4- تولید نانو شیشه های آبگریز توسط صنعتگران کشورمان

پژوهشگران پارک علم و فناوری فارس، نانو پوشش‌های آبگریز با قابلیت کاربرد بر روی شیشه‌ عرضه کردند. این نانو پوشش با اعمال بر سطح شیشه، آن را آبگریز، ضد لک و آسان تمیز شونده می‌کند. استفاده از این نانو شیشه در صنایع خودروسازی موجب بهبود دید راننده در هوای بارانی و برفی خواهد شد[15].

5- ارائه روشی نوین جهت تبدیل شیرآلات معمولی به هوشمند